Monday, April 18, 2016

PENAMATAN PEMILIKAN TANAH


Pemilikan terhadap sesuatu tanah dijamin dengan jelasnya dibawah KanunTanah Negara 1965. Pemilikan tanah diiktiraf melalui pendaftaran hakmilik yang mewujudkan hakmilik tidak boleh disangkal dan tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Pendaftaran hakmilik ini adalah untuk membezakan diantara tanah hakmilik dan tanah kerajaan. Ini adalah kerana sehingga pendaftaran hakmilik dilakukan, tanah tersebut adalah masih kekal menjadi tanah kerajaan[1]. Dokumen hakmilik yang dikeluarkan oleh PBN adalah dokumen yang membuktikan bahawa seseorang atau badan mempunyai pemunyaan yang sah dan muktamad bagi tanah itu[2]. Sehubungan dengan itu, sayugia ditekankan bahawa pendaftaran sesuatu hakmilik melengkapkan sesuatu proses pemberimilikan tanah oleh kerajaan. Merujuk kepada kes North East Plantations Sdn.Bhd. melawan Pentadbir Tanah Dungun[3], mahkamah rayuan memutuskan plaintif yang telah mengusahakan tanah setelah mendapat kelulusan pemberimilikan tanah secara formal dari kerajaan negeri dan telah pun membayaran Notis 5A, namun berimilikan tersebut masih boleh dibatalkan. Merujuk kepada keputusan  Mahkamah  Rayuan yang bersandarkan kepada Seksyen 78(3) KTN 1965 di mana ianya masih lagi tanah kerajaan dan Seksyen 81(2) dan 80(3) KTN 1965 pembayaran Notis 5A tidak boleh mengenepikan kuasa PBN yang tersirat di dalam peruntukan Seksyen 78(3) KTN 1965[4].
Apabila dokumen hakmilik sempurna didaftarkan dan mulai tarikh tersebut hak tuan tanah adalah tertakluk kepada peruntukan KTN 1965 yang memberi keeksklusifan pemilikan yang tidak boleh disangkal[5]. Secara amnya, pemilik tanah adalah dijamin penggunaan tanah secara optimum, hak pengantungan atas tanah dari tanah-tanah bersebelahan dan hak akses ke tepi pantai, mana-mana sungai dan tempat awam yang bersempadanan dengan tanah rizab atau tanah kerajaan. Selain daripada itu, hak-hak tuan tanah dijamin bagi membangunkan tanah, hak untuk berurusniaga dan hak penurunan harta (tanah) melalui wasiat[6]. Segala urusan berkaitan hakmilik ini perlulah mengikut prinsip Sistem Torrens yang secara tegasnya memperuntukkan bahawa setiap urusan mestilah didaftarkan melalui suratcara (borang) yang ditentukan dan mengikut prosedur yang ditetapkan. Apabila ia didaftarkan secara sah, maka pemilik tanah mempunyai hakmilik yang tidak boleh disangkal[7].
Hak dan kuasa tuan tanah yang tidak boleh dipertikaikan boleh ditamatkan,  kemuktamadan hakmilik boleh dileraikan dan ketidakboleh sangkalan hakmilik boleh disangkal dalam pelbagai keadaan dan kuasa tertentu. Artikel ini bagi menggabungkan dalam keadaan mana hakmilik yang tidak boleh disangkal dan muktamad boleh dibatalkan setelah hakmilik didaftarkan. Secara umumnya penamatan pemilikan tanah boleh berlaku melalui 2 cara iaitu melalui kuasa Pihak Berkuasa Negeri dan bidang kuasa mahkamah.
i)                 Kuasa Pihak Berkuasa Negeri
Pihak Berkuasa Negeri mempunyai kuasa mentadbir urusan berkaitan dengan tanah secara mutlak di bawah Perlembagaan Persekutuan. Walaupun tanah telah diberimilik secara sah kepada individu atau badan, masih terdapat ruang yang membolehkan PBN bertindak mengatasi kemuktamadan hakmilik tersebut. Tanah berimilik boleh kembali dan terletak hak kepada Pihak Berkuasa Negeri dalam keadaan seperti berikut;
a)     Tamat tempoh pajakan
PBN mempunyai kuasa  memberimilik tanah kerajaan kepada mana-mana orang atau badan samada untuk selama-lamanya ataupun sesuatu tempoh tidak melebihi 99 tahun[8]. Bagi tanah berimilik berstatus pajakan ianya akan tamat tempoh sepertimana yang dinyatakan di dalam hakmilik dan ianya akan kembali kepada Pihak Berkuasa Negeri. Setelah hakmilik didaftarkan tiada peruntukkan yang dinyatakan oleh KTN 1965 memberi kuasa kepada  PBN melanjutkan tempoh pajakan bagi sesuatu tanah. Kuasa PBN menentukan tempoh pajakan hanya diberikuasa semasa penentuan dalam kelulusan pemberimilikan[9]. Namun begitu, dengan keperihatinan PBN, perlanjutan tempoh pajakan boleh dilakukan dengan penyerahan balik tanah tersebut menurut Seksyen 197 KTN 1965 dan dipohon semula oleh pemilik asal[10].

b)     Kegagalan melunaskan bayaran cukai tahunan
Setiap tanah berimilik akan dikenakan bayaran cukai setiap tahun yang dianggap berhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri[11]. Kegagalan melunaskan bayaran cukai tahunan tanah yang ditetapkan dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Mei  setiap tahun (kecuali di Kelantan) adalah dianggap tertunggak pada hari pertama bulan Jun tahun tersebut[12]. PBN boleh menuntut tunggakan ini melalui  Notis 6A KTN 1965 dan bayaran perlulah dibuat dalam tempoh 3 bulan dari tarikh notis disampaikan kepada pemilik tanah. Kegagalan menjelaskan tunggakan ini boleh menyebabkan perintah[13] dan pengistiharan[14] perampasan tanah kembali kepada Pihak Berkuasa Negeri.

c)      Perlanggaran syarat kegunaan tanah
Jenis kegunaan tanah berimilik dikawal oleh PBN melalui kategori dan syarat nyata yang ditulis di dalam hakmillik di mana pelanggaran salah satu darinya merupakan satu kesalahan menurut KTN. Setiap kategori kegunaan tanah dikawal secara halus dibawah syarat tersirat yang tidak dinyatakan didalam hakmilik[15] namun ianya mengikat setiap kategori kegunaan tanah. Syarat ini menghendaki perlaksanaan berterusan dan mula mengikat tanah pada tarikh ianya didaftarkan tertakluk kepada sesuatu kategori atau sesuatu syarat. Kegagalan pemilik tanah mematuhi syarat kegunaan tanah akan menyebabkan perkembalian tanah kepada PBN[16] melalui proses perampasan kerana perlanggaran syarat[17].

d)     Kematian pemilik tanah tanpa waris
Pihak Berkuasa Negeri boleh mengambil milikan sesuatu tanah apabila ianya ditinggalkan akibat kematian pemilik tanah tanpa waris[18]. Tindakan perkembalian tanah ini memerlukan satu siasatan terperinci dan menyeluruh oleh Pentadbir Tanah di bawah Bab 4, Bahagian 2 KTN 1965. Di dalam siasatan Pentadbir Tanah perlu memastikan bahawa tanah itu mesti mempunyai seorang pemilik berdaftar sahaja dan telah sah mati, tiada permohonan probet dan surat mentadbir pusaka dipohon dimahkamah  atau  permohonan pembahagian pusaka pernah dibuat kepada Pentadbir Tanah. Selain daripada itu, tiada orang yang menduduki tanah berkenaan[19]. Notis perkembalian tanah kepada Pihak Berkuasa Negeri melalui Notis 23A KTN 1965 dan dicataterakan didalam hakmilik setelah Pentadbir Tanah berpuas hati tiada apa-apa tuntutan dibuat oleh mana-mana pihak.

e)     Tuan punya tanah meninggalkan hakmilik
Mana-mana Pentadbir Tanah berpuas hati bahawa tuanpunya mana-mana tanah yang dipegang di bawah hakmilik Pejabat Tanah telah tidak menduduki tanah itu dan buat 7 tahun lampau tidak pernah melakukan apa-apa perbuatan atau benda yang membuktikan hakmiliknya, boleh membuat catitan di atas dokumen hakmilik daftaran yang menyatakan tuanpunya telah meninggalkan hakmilik tanah itu[20]. Pengisytiharan melalui warta dalam Notis Borang 23B KTN perlu dibuat dan jika tiada apa apa kehendak-kehendak notis itu dipenuhi maka tanah itu kembali kepada Pihak Berkuasa Negeri[21].

f)      Tanah menjadi dasar laut atau sungai
Jika pinggir laut atau dasar mana-mana sungai mara sehingga mengaut mana-mana tanah berimilik, kawasan yang terlibat oleh perkautan itu hendaklah pada ketika itu terhenti dari menjadi sebahagian dari tanah itu dan menjadi tanah kerajaan[22].Pendaftar atau Pentadbir Tanah perlu mengenal pasti tanah yang terhakis dan menyelenggara buku rekod tanah-tanah berkenaan[23].Secara amnya, tindakan perkembalian ini bermula dari siasatan terperinci oleh Penolong Pegawai Tanah kepada tanah terlibat. Jika hakisan melibatkan kesemua tanah, Pendaftar atau Pentadbir Tanah boleh membatalkan hakmilik bagi tanah berkenaan[24]. Apabila sebahagian tanah sahaja yang terhakis, Pendaftar atau Pentadbir Tanah bolehlah mengukur semula bahagian tanah yang tinggal[25]dan mendaftarkan hakmilik sambungan bagi tanah berkenaan.

g)     Pengambilan balik tanah
PBN mempunyai kuasa yang mengatasi mana-mana pemilikan tanah sepertimana diperuntukan di dalam Akta Pengambilan Tanah 1960. Kuasa pengambilan tanah ini merangkumi mana-mana tanah milik di dalam sempadan negeri itu. Tujuan pengambilan tanah menjangkaui pelbagai tujuan yang dinyatakan di dalam Seksyen 3 Akta ini yang tidak boleh dipertikaikan oleh pemilik tanah atau orang berkepentingan. Namun demikian PBN bertanggungjawab untuk membayar pampasan setimpal wang wajar akibat pengambilan ini. Oleh kerana kuasa dibawah akta ini, impian mengurusniaga, membangun, memiliki dan mewarisi sesuatu tanah oleh mana-mana pemilik tanah[26] hanya tinggal impian.

               Walaupun kuasa pentadbiran tanah merupakan hak ekslusif PBN yang dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan dan Kanun Tanah Negara 1965,  tindakan pelucutan hak melalui perkara-perkara di atas masih lagi dicabar atau dipertikaikan oleh oleh tuanpunya tanah yang terkilan ke mahkamah berdasarkan Seksyen 418 KTN 1965 bagi mendapat keadilan. Oleh yang demikian, segala tindakan dan prosedur bagi menamatkan hakmilik oleh PBN perlulah berlandaskan tatacara dan prosedur yang betul dan sejajar dengan peruntukan undang-undang. Kegagalan atau kecuaian dalam perlaksanaan prosedur dan tatacara ini mengakibatkan penamatan hakmilik boleh menjadi tidak sah.

ii)            Kuasa mahkamah
               Mahkamah mempunyai bidang kuasa yang luas di dalam pentadbiran tanah bagi memastikan keadilan terhadap apa-apa pertikaian yang melibatkan  pemilikan dan urusan-urusan berkaitan dengan mana-mana tanah. Mana-mana orang yang terkilan terhadap sesuatu tanah berhak memohon keadilan melalui mahkamah. Bahagian Tiga Puluh Satu, Kanun Tanah Negara 1965 menjelaskan mengenai kuasa am mahkamah yang boleh mengarahkan mana-mana  Pendaftar atau Pentadbir Tanah melaksanakan apa-apa perbuatan mengenai hakmilik bagi menguatkuasakan apa-apa hukuman atau perintah yang dibuat dalam mana-mana prosiding yang berhubungan dengan tanah[27]. Selain dari pada itu, bahagian ini menjelaskan mana-mana orang yang terkilan dengan keputusan mana-mana Pengarah Negeri, Pendaftar dan Pentadbir tanah boleh membuat rayuan ke mahkamah[28] dan mana-mana Pendaftar atau Pentadbir Tanah boleh merujuk ke Mahkamah apa-apa persoalan yang berbangkit dalam melaksanakan dan kewajipan[29]. Oleh yang demikian, artikel ini bertujuan merangkumkan keputusan dan kuasa mahkamah dalam mengecualikan kemuktamadan hakmilik (seksyen 89 KTN 1965), ketidakbolehsangkalan hakmilik (Seksyen 340 KTN 1965) dan jaminan hak milik berdaftar tidak boleh dicabar oleh pemilikan bertentangan (seksyen 341 KTN 1965).

               a)           Kuasa mahkamah untuk memudahkan penamatan kepunyaan bersama
Mahkamah mempunyai kuasa dalam menamatkan kepunyaan bersama  dalam kes mana-mana tanah yang terletakhakkan kepada tuan punya bersama yang tidak mahu menyertai atau memberi izin dalam satu permohonan pecah-bahagian di bawah bab Sembilan Kanun Tanah Negara 1965[30]. Permohonan ini boleh dilakukan oleh mana-mana tuanpunya bersama dan mahkamah membuat apa-apa perintah sepertimana yang difikirkan adil bagi maksud menamatkan kepunyaan bersama. Penafian atau penamatan kepunyaan bersama ini dilakukan dengan perintah melalui bayaran yang setimpal, pindah milik  atau tanah itu dijual  diantara pemunya bersama tersebut.

b)           Pengecualian berasaskan Seksyen 340(2) KTN 1965
               Peruntukkan seksyen ini jelas mengenepikan hakmilik yang tidak boleh disangkal berdasarkan 5 situasi yang dirumuskan berdasarkan peruntukkan seksyen ini iaitu:

               i)       Fraud[31]
Fraud yang dimaksudkan adalah fraud sebenar yang dilakukan secara terancang yang melibatkan ketidakjujuran pada sebelum dan masa pendaftaran.Ia dilakukan dengan tujuan dan niat untuk menipu seseorang yang diketahui mempunyai hak keatas tanah itu. Manakala fraud konstruktif tidak dapat menafikan hak milik tidak boleh disangkal kerana ianya lebih kepada kelalaian tanpa niat.Tafsiran mengenai fraud ini telah dinyatakan di dalam kes Tai Lee Finance[32] di mana sebuah syarikat pemaju perumahan telah menjual beberapa lot tanah dalam projeknya kepada beberapa orang pembeli. Syarikat ini juga dalam masa yang sama menggadai tanah yang sama kepada sebuah syarikat kewangan. Persoalannya adakah syarikat kewangan ini terlibat dengan fraud sebenar kerana ketika pendaftaran gadaian tersebut syarikat kewangan ini tahu bahawa tanah tersebut telahpun dijual kepada pembeli.Mahkamah memutuskan pemegang gadaian tidak terlibat kerana fraud melibatkan perbuatan atau kelakuan tidak jujur yang terancang.
Fraud sebenar juga ditafsirkan di dalam kes Tara Rajaratnam[33], di mana plaintif bersetuju memindahmilik tanahnya kepada defendanke-2 bagi sekuriti pinjaman dan defendan ke-2  berjanji di dalam perjanjian akan memindahmilik tanah tersebut semula  kepada plaintif dalam tempoh setahuun selepas pinjaman diselesaikan. Namun begitu 18 hari selepas pinjaman dibuat defendan ke-2  menjual tanah tersebut kepada defendan ke-3 dan seterusnya defendan ke-3 telah menjual tanah tersebut kepada defendan pertama (sebuah syarikat) dan tanah tersebut dipecahkan kepada 70 lot dan dijual kepada awam oleh defendan pertama. Plaintif mengambil tindakan mahkamah supaya mengisytiharkan pindahmilik tiu tidak sah berdasarkan perjanjian tyang telah dibuat. Mahmamah memutuskan bahawa wujud fraud sebenar dimana terdapat unsur penipuan terancang dan dibuat dengan sengaja.Ini mewujudkan fraud sebenar yang boleh membatalkan pendaftaran dan pemilikan menjadi tidak sah.
                             
ii)         Salahnyata
Maksud salahnyata tidak ditakrifkan di dalam KTN 1965 namun begitu jika melihat tafsiran menurut Common Law Inggeris, salah nyata terdiri daripada salah nyata berunsur fraud (fraudulent misrepresentation) dan salahnyata ikhlas (innocent mispresentation)[34]. Dalam undang-undang kontrak salahnyata ikhlas sudah memadai untuk menjadikan kontrak terbatal. Tetapi salahnyata di bawah KTN ini adalah berbeza dimana salahnyata yang dimaksudkan adalah salahnyata berunsur fraud sahaja bukan salahnyata ikhlas. Justeru itu, mahkamah perlu mentafsirkan sesuatu kes tersebut samada ianya bersifat salahnyata berunsur fraud ataupun slahnyata ikhlas. Bagi memahami salahnyata ini dengan lebih jelas, rujukan terhadap kes Loke Yew vs Port Swettenham Rubber Co Ltd (1913)AC491. Secara ringkasnya kes ini bermula dari jual beli yang tidak disempurnakan melalui pendafataran antara Loke Yew dan Tn.Hj.Eusope dimana Loke Yew telah membeli sebahagian daripada tanah Tn.Hj.Eusope. Defendan membeli keseluruhan tanah Hj.Eusope walaupun telah mengetahui sebahagian dari tanah itu telah di beli oleh Loke Yew.  Defendan melakukan pindah milik keseluruhan bahagian dan berjanji akan memelihara kepentingan bahagian Loke Yew. Selepas pendaftaran defendan menawarkan harga yang rendah terhadap Loke Yew bagi membeli bahagiannya. Merujuk kepada keputusan Majlis privy wujudnya salahnyata berunsur fraud dalam kes ini dan membatalkan hakmilik tidak boleh disangkal.

               iii)     Pemalsuan
Pendaftaran urusniaga yang diperolehi melalui pemalsuan perlaksanakan suratcara atau dokumen-dokumen sokongan menjadikan hak milik boleh disangkal. Berdasarkan kes terkini iaitu Tan Yin Hong lwn Tan Sian San & Odrs[35], mahkamah rayuan memutuskan bahawa pemalsuan Surat Kuasa Wakil yang digunakan  oleh defendan bagi mewujudkan gadaian adalah tidak sah dan boleh disangkal.

iv)        Surat cara tidak lengkap/memadai atau tidak sah.
               Apabila pendaftaran diperolehi menerusi satu suratcara yang tidak lengkap/memadai (iaitu tidak mematuhi undang-undang atau peraturan) atau suratcara yang batal, hakmilik yang diperolehi itu bolehlah disangkal[36]. Umpamanya surat yang tidak disertai dengan tandatangan yang sempurna, tidak ada penyaksian, tidak mematuhi sekatan kepentingan dan sebagainya.  Peruntukan suratcara yang tidak lengkap/memadai perlulah dibaca bersama dengan peruntukan berkaitan suratcar tidak sah. Di dalam kes United Malayan Bnaking Corporation Bhd lwn Syarikat Perumahan Luas Sdn.Bhd.(1988) 3 MLJ 352, seorang penggadai telah memohon perintah mahkamah untuk membatalkan perintah jualan yang diperolehi oleh pemegang gadaian. Sebagai alasannya, penggadai menghujah bahawa gadaian yang didaftarkan itu tidak sah dan batal kerana menyalahi sekatan kepentingan nyata yang disebut dalam dokumen hakmilik. Sekatan kepentingan ini menyatakan bahawa harta ini tidak boleh digadai melainkan ada keizinan bertulis dari pihak berkuasa negeri terlebih dahulu. Mahkamah memutuskan bahawa hakmilik pemegang gadaian ke atas harta itu boleh disangkal kerana pendaftarannya diperolehi menerusi suratcara yang tidak memadai atau tidak sah.

v)            Pemilikan tidak sah.
               Sesuatu hak milik atau kepentingan itu juga boleh disangkal jika ianya diperolehi secara tidak sah di bawah mana-mana undang-undang bertulis[37]. Pemilikan tidak sah ini bermaksud pemilikan seseorang itu diperolehi secara tidak sah oleh kerana halangan undang-undang berkaitan dengan tanah rizab melayu, enakmen-enakmen berkaitan tanah adat dan sebagainya. Ia juga termasuk urusniaga yang bertentangan dengan sekatan kepentingan dan halangan urusniaga seperti kaveat dan perintah larangan.

c)            Pengecualaian berasaskan ekuiti.
               Sistem Torrens di Malaysia ialah satu sistem yang tidak ekslusif, iaitu tidak menutup pintu atau menghalang kemasukan pengaruh lain. Selepas seabad lamanya perlaksanaan sistem Torrens, kita dapat melihat dari satu sudut betapa luasnya pengaruh ekuiti. Oleh sebab sifatnya yang tidak eksklusif dan tertutup inilah Sistem Torrens begitu berjaya dilaksanakan selama ini di Malaysia[38]. Walaupun pendaftaran adalah elemen yang penting di dalam Sistem Torrens, undang-undang Malaysia tetap mengiktiraf hak dan kepentingan yang wujud berasaskan tanggungjawab kontrak. Menurut Seksyen 206(3) KTN 1965, kewajipan pendaftaran tidak menjejaskan operasi mana-mana kontrak urusniaga yang berkaitan tanah berimilik atau apa-apa kepentingan di dalamnya.
               Peruntukan ini bermaksud[39] , walaupun KTN mewajibkan pendaftaran urusniaga, kewajipan ini tidak menyebabkan kontrak urusniaga menjadi batal. Kontrak urusniaga tanah yang tidak disusuli dengan pendaftaran tetap dianggap sah dan berkuatkuasa sebagai satu kontrak. Pihak-pihak yang berkontrak itu dijamin haknya berasaskan peruntukan undang-undang yang relevan seperti Akta Kontrak 1950, Akta ARelief Spesifik 1950 dan Peraturan mahkamah Tinggi 1980. Ini bermakna walaupun hak mereka tidak didaftarkan mengikut kehendak KTN 1965, mereka tetap mempunyai hak untuk mendapatkan hak keatas pemilik berdaftar dengan syarat mereka mempunyai bukti yang kukuh bagi menyokong tuntutan mereka.
               Antara bentuk-bentuk hak dan kepentingan ekuiti yang diiktiraf oleh mahkamah adalah hakmilik ekuiti, gadaian ekuiti, lien ekuiti, pajakan ekuiti dan sewa ekuiti. Di dalam kes Mahadevan a/l Mahalingam lwn Manilal & Sons(M) Sdn.Bhd.(1984) 1 MLJ266, Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa gadaian yang tidak berdaftar diantara syarikat plaintif dan defendan dianggap gadaian yang sah berasaskan ekuiti dan diiktiraf melalui Seksyen 206(3). Oleh yang demikian mahkamah mempunyai kuasa untuk mengarahkan pendaftaran rasmi dibuat ke atas gadaian berkenaan. Gadaian ekuiti tidak dilindungi dibawah Seksyen 340 KTN 1965 tetapi dibawah Peraturan Mahkamah Tinggi 1980. Dengan kuasa ini mahkamah memerintahkan remedi pelanggaran , jualan harta dan pengambilan milik.

d)           Pengecualian berasaskan undang-undang Islam dan Adat.
               Sebelum pemakaian Sistem Torrens, umum mengetahui bahawa Malaysia telah mempunyai satu sistem perundangan tanah berdasarkan undang-undang Islam dan adat Melayu. Dari sudut perundangan tanah di negara ini, kita melihat bahawa mahkamah menerima pakai adat Melayu dan undang-undang Islam untuk mengatasi keketatan undang-undang Torrens[40]. Seksyen 4(1) Kanun Tanah Negara menyebut antara lain bahawa kecuali setakatmana yang diperuntukan dengan nyata sebaliknya, KTN tidak boleh menyentuh mana-mana undang-undang yang pada masa itu berkuatkuasa mengenai pemegangan adat dan seterusnya sedikit sebanyak penerimaan undang-undang Islam juga[41]. Dua bentuk kepentingan yang wujud berdasarkan undang-undang Islam dan adat iaitu Jual Janji dan harta Sepencarian. Jual janji merupakan satu bentuk urusniaga jual beli tanah bagi tujuan sekuriti. Manakala Harta Sepencarian adalah prinsip berasaskan Adat Temenggung yang diterima pakai di semua negeri di Malaysia. Ianya merupakan prinsip pengagihan harta yang diperolehi sepanjang perkahwinan dan dibahagikan diantara mereka apabila berlaku penceraian. Konsep harta sepencarian mengikhtiraf pasangan yang tidak bekerja menuntut hak terhadap harta yang diperolehi sepanjang tempoh perkahwinan.
               Di dalam kes Tengku Anun Zaharah lwn Dato’Dr.Hussien (1983), bekas suami merupakan seorang hartawan yang memiliki antara lain antaranya 6 bidang tanah, 6 lot rumah kedai di Wisma Central, beberapa buah rumah dan kenderaan. Plaintif menuntut harta sepencarian dan defendan mendakwa bahawa plaintif tiada apa-apa sumbangan dalam usaha mendapatkan harta-harat itu sepanjang tempoh perkahwinan mereka. Mahkamah memutuskan bahawa walaupun plaintif tidak menyumbang dalam usaha memiliki harta tersebut, prinsip harta sepencarian tidak melihat dari skop usaha yang sempit, tetapi melihat dari segi peranan kedua suami-isteri yang berkongsi hidup dalam ikatan perkahwinan. Ianya bermaksud plaintif tetap berperanan sebagai isteri dalam sokongan moral, kedamaian jiwa dan kedamaian dalam kehidupan suami dalam usaha mendapatkan harta tersebut. Oleh demikian, mahkamah membenarkan tuntutan plaintif termasuk 3 ekar tanah yang didaftarkan atas nama defendan.

Kesimpulannya, walaupun pendaftaran merupakan tiang utama dalam Sistem Torrens di dalam perundangan tanah di negara ini, namun begitu terdapat pelbagai ruang dan pengecualian kepada prinsip tidak boleh sangkal ini berdasarkan penyesuaian undang-undang lain dengan suasana persekitaran dan keperluan semasa bagi menjamin keadilan sebenar. Penamatan hakmilik yang telah didaftarkan dengan sempurna boleh berlaku melalui peruntukan di dalam Kanun Tanah Negara 1965 kepada Pihak Berkuasa Negeri dan kuasa mahkamah.



[1]Seksyen 78(3) Kanun Tanah Negara 1965.
[2] Seksyen 89  kanun tanah Negara 1965
[3] Kes North East Plantations Sdn.Bhd. vs Pentadbir Tanah Dungun, (2011)2 CLJ 392
[4]Rujukan kes Dr.Ti Seow Tiew and Ords. Vs Pendaftar Geran-Geran Tanah Negeri Selangor (1981)CLJ134 dan   Muhamad Buyong Vs Pemungut Hasil Tanah Gombak and Odrs. (1982)MLJ53.
[5] Seksyen 44 Kanun Tanah Negara 1965
[6] Seksyen 92 Kanun tanah Negara 1965
[7] Seksyen 206, 340 (1) Kanun Tanah Negara 1965
[8] Seksyen 76 Kanun Tanah Negara 1965
[9] Seksyen 79(2) Kanun Tanah Negara
[10]Pekeliling JKPTG Bil.4/2008.
[11] Seksyen 93 Kanun Tanah Negara 1965
[12] Seksyen 94(2) Kanun Tanah Negara 1965
[13] Seksyen 100 Kanun Tanah Negara 1965
[14] Seksyen 130 Kanun Tanah Negara 1965
[15] Seksyen 115,116,117 Kanun Tanah Negara 1965
[16] Seksyen 129,130 Kanun Tanah Negara 1965
[17] Seksyen 129 Kanun Tanah Negara
[18] Seksyen 351 Kanun Tanah Negara 1965
[19] Pekeliling JKPTG Bil.30/1977
[20] Seksyen 352 Kanun Tanah Negara 1965
[21] Seksyen 352(6) kanun tanah Negara 1965
[22] Seksyen 49 Kanun Tanah Negara 1965
[23] Pekeliling JKPTG Bil.3/2008
[24] Seksyen 382A Kanun Tanah Negara 1965
[25] Seksyen 353 Kanun Tanah Negara 1965
[26] Seksyen 92 Kanun Tanah Negara 1965
[27] Seksyen 417 Kanun Tanah Negara 1965
[28] Seksyen 418 Kanun Tanah Negara
[29]Seksyen 419 Kanun Tanah Negara 1965.
[30] Seksyen 145 Kanun Tanah Negara 1965

[31] Salleh Buang, Undang-Undang Tanah Di Malaysia, DBP 1993
[32]Tai Lee Finance Co.Sdn.Bhd. vs Official Assignee & LL (1983)MLJ81
[33] Tara Rajaratnam vs Datuk Jagindar Singh & LL (1983)MLJ127
[34]Razani Ab Rahim, Pengenalan Undang-Undang Tanah, 2002 UTM
[35] Tan Yin Hong vs Tan Sian San & odrs, (2009)5 CLJ143
[36] Seksyen 340(2)(b)  Kanun Tanah Negara 1965
[37] Seksyen 340(2)(c)  Kanun Tanah Negara 1965
[38] Salleh Buang, Undang-Undang Tanah Di Malaysia, DBP 1993
[39] Seksyen 206(3) Kanun Tanah Negara 1965
[40] Salleh Buang, Undang-Undang Tanah Di Malaysia, DBP 1993
[41] Razani Ab Rahim, Pengenalan Undang-Undang Tanah, 2002 UTM

No comments:

Post a Comment